Archiv pro měsíc: Únor 2020

Život s respektem k přírodě

Lidé se rozdělují na několik skupin podle toho, jak smýšlejí v kategorii ekologie, a tedy péče o Zemi. Tyto kategorie jsou červení, světle červení, světle zelení a tmavě zelení. Červená skupina lidí je taková, že záměrně ničí přírodu, světle červení si sice možná uvědomují své následky na blaho naší planety, ale nejsou ochotni udělat žádné ústupky, aby k lepšímu stavu nějak přispěli.
zelený dům
Světle zelení lidí se snaží a také podnikají kroky, pro lepší svět, nejčastěji třídí odpad nebo se účastní různých dobročinných sbírek týkajících se klimatu a znečistění. A tmavě zelení lidé jsou jedinci, kteří jsou schopni obětovat všechno co mohou, aby naší planete pomáhali k lepšímu. Drtivá většina lidí je světle zelených a druhá nejpočetnější skupina jsou světle červení. Toto rozdělení do skupiny a podíl lidí v nich také dokazuje, proč si málokterý člověk nechá postavit nízkoenergetický dům.

solární energie

Pasivní dům je na první pohled velice nákladná záležitost, která se zdá, že není úplně spolehlivá, ale není tomu tak. Tento dům má sice vysoké počáteční ceny, ale ty se jeho majitelům do pár let vrátí a poté začnou i výrazně šetřit díky soběstačnosti domu. Objekt je sám schopen využívat teplo ze země, z vody nebo ze vzduchu pomocí tepelného čerpadla a poté díky vzduchotechnické jednotce tento vzduch rozvádí po celém domě. Tato jednotka také zajišťuje stálý přísun čerstvého vzduchu do všech místností, jelikož v pasivním domě se nesmí otevírat okna kvůli tepelným ztrátám. Přesto je v domě stále příjemně, a to v jakémkoliv období, protože dům využívá i například solární energii a je orientován svými okna strategicky podle toho, kdy a kde bude sluneční svit, který je z jižní strany nejintenzivnější, nejvíce potřeba.

Nízkoenergetický dům přináší spoustu výhod pro jeho majitele, ale hlavně pro naše životní prostředí a já doufám, že lidé brzy změní svůj přístup začnou se tyto domy více stavět.

Posíleným sebeovládáním proti vzteku

Za tuto silnou emoci může náš mozek. Ten je v podstatě naprogramován takovým způsobem, aby nás emoce ovlivňovaly. Nicméně i tady platí, že všeho moc škodí. A proto náš mozek zároveň obsahuje i hmotu, která pomáhá vyvažovat emoční stavy a brzdit jejich opakování. 
cvičení sebeovládání

Vztek je silnou emocí, která dokáže zatřást s celým organismem. Při naražení na překážku, ať už je to třeba zlomený podpatek nebo neurvalý nakupující v obchodě, se uprostřed mozku v buňkách zvaných amygdala zrodí vztek. Podnět vyvolaný překážkou mnohem rychleji dorazí do emoční amygdaly, než do rozumových okruhů. Podrážděná amygdala začne reagovat. V tuto chvíli přicházejí na řadu patřičná slova a může dojít i na rány. Zároveň informace o překážce již dorazila do rozumového a sebeovládacího centra v prefrontální kůře, která funguje jako jakási protiváha proti těmto syrovým silným emocím. Zda zvítězí emoční amygdala či rozumové centrum záleží na tom, v jaké situaci jsou naše rozumové a sebeovládací centra. Pokud jsou v dobré kondici, dokážeme svůj vztek ovládat, lze překážku vyřešit civilizovaným způsobem. Pokud stav rozumových centrem pokulhává, vztek s námi cloumá a není v naší moci jej nějak zásadně ovlivnit.
Řešením je prefrontální kůru cvičit a posílit. Prvním a zásadním krokem je naučit se soustředit. Cvičení jsou jednoduchá. Zkusme v klidu sledovat svůj dech. Nádech a výdech. Sledovat dech alespoň minutu, lépe dvě, tři. Z počátku vám budou myšlenky odbíhat. Cvičením se soustředění spraví.
dvě ruce

Další z možných cvičení je se zavřenými oči, kdy se postupně zaměříme na každý prst naší ruky. Sleduje pocity v něm. Zda se něčeho dotýká, jaká je teplota, bolest…. Takto si projdeme všechny prsty.
Touto zaměřenou pozorností dochází k posilování sebeovládaní. Avšak než dokážeme ovládat silné emoce, jako je vztek, strach, úzkost či sebelítost, musíme „absolvovat“ několik těchto cvičení. Posílené sebeovládání nám pomůže civilizovaněji ovládat své, byť přirozené, emoce a snáze dosahovat prospěšných cílů.